Er du vild med at sjippe? Så prøv rope skipping!

De fleste kender til sjipning, som man gjorde det i folkeskolen i frikvarterene. Minimum tre mennesker var med, hvor to svang tovet og den eller de sidste hoppede. Det var med garanti en sjov form for tidsfordriv, hvor man også fik noget motion og fik brugt noget energi. Det var også en måde at være social på omkring en form for træning.

Rope skipping viderefører sjipningen og tilføjer gymnastik og dans.  Det er en alsidig form for træning, hvilket sikrer at alle kan lykkes med det. Det er også en sjov form for træning, hvor man træner kondition sammen med koordination, samt hurtighed. Rope skipping er en træningsform, som virkelig kan få pulsen op på enhver, da det skal gå stærkt, når man skal følge musikkens takter.

Rope skipping er også en motionsform, som kan fremme samarbejde, hvis man gør det i hold. For at få noget ud af rope skipping i hold, er man nødt til at samarbejde, så det hele bliver som en leg. Det er en mulighed for at træne kreativt med de forskellige hop og tricks.

Har du problemer med dine ben, er rope skipping ikke noget for dig. Ligesom løbetræning, belaster rope skipping dine ben, da der kommer stød op i benene, når du rammer jorden. Har du problemer med dine ben, er det derfor bedre at vælge en mindre belastende træningsform.

Rope skipping foregår også som konkurrence både som individuel og som hold. Der konkurreres i de tre dicipliner: Single rope, Dobbelt dutch og Speed. Single rope foregår med et tov, hvor man laver forskellige hop og sving med torvet. Dobbelt dutch foregår med to tove, som en eller flere hopper i. Speed handler om at hoppe så mange gange som muligt på tid.

Ved rope skipping er det bedst at have stramt og elastisk løbetøj på, så du kan bevæge dig i tøjet, samtidig med at tøjet ikke risikerer at ramme sjippetovet.