Sådan kommer du ”hverdagsstress” til livs

stress coaching aarhus hverdagsstress

Vi kan alle i perioder opleve at føle os stressede som følge af mange opgaver på arbejdet eller på hjemmefronten. Det kan være en ubehagelig følelse at have i kroppen, når man er stresset, men det er vigtigt at huske på, at den mange gange går over af sig selv, såfremt vi er opmærksomme på den og aktivt gør en indsats for at stresse af igen. I det følgende skriv vil du kunne læse mere om, hvorledes du kan komme din hverdagsstress til liv og på den måde få mere overskud i hverdagen.

Afsæt tid til at koble af

Når man oplever, at man føler sig stresset, er det vigtigt, at man afsætter tid til at lade kroppen stresse af igen. Kroppen har nemlig en mekanisme, den selv automatisk sætter i gang, der giver os adrenalin og kan få os til at føle os en smule stressede, når vi har mange presserende opgaver. Men lige såvel som kroppen selv kan sætte denne mekanisme i gang, lige såvel kan den også stoppe den igen, såfremt den får muligheden for det. Dette kan den få lov til, når du afsætter tid til at koble af. Dette kan for eksempel være, når du læser en god bog, går en tur med en podcast i ørene eller noget helt tredje, hvor du kan mærke, at kroppen får lov til at slappe af igen og slippe unødige tanker.

En stress coach kan give dig den rette hjælp

I nogle tilfælde kan det dog være svært at afstresse efter en længere periode med et højt intensitetsniveau. Dette kan for eksempel skyldes, at kroppen har været vant til et højt niveau over lang tid og dermed ikke er vant til at skulle koble af igen og restituere. I sådanne tilfælde kan det måske blive svært at holde styr på de daglige gøremål og rutiner. Her kan det være en god idé at overveje at snakke med en professionel om de stressende oplevelser, der udgør ens hverdag. Stress coaching i Aarhus er i dette tilfælde en god mulighed for at få arbejdet med sin stress og få nogle værktøjer, der kan være med til at afhjælpe fremtidige situationer, der kan virke særligt stressende.